40 provokatívnych myšlienok od kreatívca Johna Hegartyho


John Hegarty je jeden z najslávnejších svetových kreatívcov v reklame. Knižku som mala požičanú, pretože ma zaujala jednoduchosť. Slova aj dizajnu (sýta žltá farba je v psychológii farieb príznačná pre kreativitu).

Na začiatku ma niektoré jeho myšlienky iritovali. Má iný štýl písania, ako by bol človek zvyknutý. Využíva jednoduchosť, priamosť, praktickosť, občas sarkazmus, ale hlavne nemá potrebu písať omáčky. Na konci som si povedala, že som rada, že som si ju požičala, lebo mi dala niekoľko vhľadov, ktoré už zapracuvávam do praxe. Verím, že si nájdeš tie svoje.

  1. Pomocou kreativity vynaliezame, zdokonaľujeme a definujeme náš svet, interpretujeme a bavíme sa.
  2. Existuje množstvo definícií kreativity, moja najobľúbenejšia však znie „sebavyjadrenie.“ Táto definícia totiž zahŕňa moje presvedčenie, že sme kreatívni všetci – hoci niektorí z nás sú v tom prirodzene lepší ako ostatní.
  3. Proces tvorenia závisí predovšetkým na vstupe, nie na metóde pokus – omyl.
  4. Prázdna strana predstavuje jednu z najväčších výziev, pred ktorou kreatívec stojí.
  5. krok je nezmieriť sa s neúspechom. Kedykoľvek tvoríte niečo – obraz, román či filmový scenár – strach zo zlyhania sa vždy objaví a skompromituje vašu myšlienku. Musíte si byť nadmieru istí, že ste schopní dosiahnuť niečo mimoriadné.
  6. Ak je sebadôvera jedným z kľúčov k úspechu, ďalším je schopnosť mať zo svojej práce pôžitok. Pocit vzrušenia, ktorý proces tvorenia sprevádza, vás popoženie ešte viac než sebadôvera. Uvažujte o tom ako o hre – môžete urobiť čokoľvek a ísť kamkoľvek sa vám zachce.
  7. Myslenie je to najdemokratickejšie zo všetkých aktivít, ktoré vykonávame.
  8. Originalita závisí na neznámosti vašej inšpirácie…presnejšie povedané: žiadna originalita neexistuje.
  9. Myšlienky sa požičiavajú, miesia sa, podrývajú, rozvíjajú a odrážajú iné myšlienky.
  10. Čo je potrebné k tomu, aby bol človek kreatívny? Smelosť.
  11. V zásade existujú dva myšlienkové prúdy: chaos a proces.
  12. Nakoniec sa musíte rozhodnúť sami, koľko toho vaše nervy znesú a ako chcete spať.
  13. Všetci sme umelci. Niektorí z nás by ale nemali vystavovať.
  14. Nech už vytvárate čokoľvek, základným cieľom je jednoduchosť.
  15. Nájsť vlastnú pravdu a nápadite ju vyjadriť, sú zručnosti, ktoré musíte rozvinúť. Cesta sa vám často ukáže, keď sa budete snažiť postupovať jednoducho.
  16. Pravda je najlepšou stratégiou, akú môžete použiť.
  17. Hlava pochopí až zajtra, čo srdce vie už dnes.
  18. Prílišné uvažovanie proces tvorenia ohrozuje, spomaľuje či celkom zastavuje predstavivosť a emócie, vďaka čomu nedôjde k prebádaniu všetkých dostupných možností.
  19. Ak je vašim zámerom napraviť veľkú krivdu, kreativita často prekoná všetky očakávania. Zmysel vzniká z konfliktu.
  20. Rozprávanie príbehu je tá najúčinnejšia forma komunikácie aká kedy bola vynájdená. Prostredníctvom príbehov sa vzájomne učíme, komunikujeme, socializujeme a bavíme.
  21. Tí najvýznačnejší kreatívci svojej význačnosti dosiahli vďaka tomu, že trvali na detskej jednoduchosti a mali potrebu sa na všetko pýtať.
  22. Kreativita nie je zamestnanie, skôr ide o zameranie.
  23. Ak nie je vaše myslenie a práca podložená sprievodným filozofickým konceptom, vaše výstupy ľudí neoslovia.
  24. Aby ste boli úspešnými kreatívcami, musí vás fascinovať svet so všetkými svojimi divmi, absurditami, nedostatkami a nehodami. Preto si dajte dole slúchadlá a pusťte svet dnu.
  25. Majte v úcte, ale neuctievajte. Resp. uctievajte kohokoľvek a čokoľvek na svoje vlastné riziko. Prehnane tak ovplyvníte vlastnú prácu a obmedzíte svoju kreativitu. Povedie to k limitovaniu, nie k tvorbe.
  26. Ak niekomu prezentujem nejakú myšlienku a oni povedia: „Hmm, to je vážne dobré“, viem, že sa jej musím zbaviť, vrátiť sa ku kresliacemu peru a všetko od základov prerobiť.
  27. Ak chcete tvoriť výnimočné diela, vyplatí sa spolupracovať s výnimočnými ľuďmi.
  28. Prax robí majstra iba v tom prípade, že sa niekam posúvate.
  29. Pokiaľ sa kresba nedarí, neotáčajte hneď na ďalšiu stránku a nezačínajte odznova. Pracujte na tej kresbe, dokiaľ ju nedotiahnete k dokonalosti. Až potom otočte na ďalšiu stránku. Tak sa budete učiť.
  30. Spolupráca sa skvele hodí pri sexe, ale nie pre kreativitu.
  31. Nech už tvoríte čokoľvek, ucelená vízia má zásadnú dôležitosť. Je hnacou silou každého projektu. Či pracujete na jednoduchej ilustrácii, či na ohromnej budove, správne rozhodnutie o spôsobe a načasovaní spolupráce určí mieru úspechu vášho projektu.
  32. Naraziť na podobne zmýšľajúcu osobu je krásne a harmonické prikyvovanie je v poriadku, keď počúvame hudbu, nie keď sa snažíme prísť na geniálnu myšlienku.
  33. Aby ste boli naozaj skvelí, musíte sa naučiť počúvať, získať pokoru a pripustiť si vlastnú zraniteľnosť.
  34. V skutočnosti mnoho ľudí ľahko prichádza na hromadu myšlienok. Tajomstvo spočíva v schopnosti rozlíšiť, ktoré z nich sú dobré a ktoré sú len výplody chorej mysle.
  35. Skvelá myšlienka pochádza zo subjektívneho uhla pohľadu, musí sa ale preskúmať objektívne, aby sa ukázalo, či bude fungovať alebo nie. Tejto druhej objektívnej fáze sa hovorí editácia.
  36. Keď posudzujeme, či niečo kúpiť alebo nekúpiť, máme tendenciu predpokladať správnu funkčnosť – alebo na ňu celkom zabúdame – a viac sa sústredíme na vyjadrenie toho pravého módneho názoru.
  37. Skvelá myšlienka sa stáva skvelou myšlienkou až vtedy, ak ju zdieľate so svetom. A aby ste to predviedli efektívne, musíte byť schopní definovať, čo ste to vytvorili.
  38. Prichystajte sa na to, že sa niečo nepodarí. Keď to ale príde, neulpievajte na tom.
  39. Tí najlepší kreatívci dokážu zostať v kontakte s realitou bez ohľadu na to, čo dosiahnu.
  40. Humor predstavuje protilátku voči autoritám.

Väčšina z nás nerobí v reklamnej agentúre alebo jednoducho povedané, neživí sa dizajnom či umením. No každý z nás niečo tvorí. Verím, že ak aspoň jedna jeho myšlienka Ťa nakopla a máš chuť niečo tvoriť, choď. Príliš nad tým nepremýšľaj a tvor. Pamätaj, že pravidlá neexistujú.

Bored Office Space GIF - Find & Share on GIPHY

knihy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *